Monday, June 20, 2011

COOK?o.O

yay!! hari ini aku kembali dgn entri yg baru+mengarut. :)

hurm..mayb anda semua x tahu,yg aku sebenarnya suka memasak.!hahaha.aku sgt suka mknn dan suka mkn + buatkan aku suka bace buku resipi + merangsang minat aku utk memasak..

hehe.
well,aku ade cuba buat CHICKEN SANDWICH/CHICKEN BURGER dgn cara aku sndiri. nak tahu macam manE?

ok.cara nyer senang je,
1) beli ayam kisar jenama RAMLY, :P
2) buat la sesuka hati anda. asalkan ayam tu masak,dan sedap!.kui3~

3) sedia utk dihidang.

**sedap dimkn dengan roti.

next2. ok. kali ni masih dgn topik memasak/makanan. semlm aku ade tgok + tonton rancangan kat channel TLC.- JAMIE OLIVER'S FOOD REVOLUTION. urm,i bet semua org tahu kot jamie oliver ni chef selebriti dari ENGLAND, kan3?? haha. ok. sebenarnya, bukan ni je rancangan masakan dia,byak lagi. tp yg ni aku agak tertarik nk tgok.


AIM + OBJEKTIF chef mat saleh ni sebenarnya nk ubah tabiat pemakanan org2 amerika.. anda semua tahu x? yg amerika ni sebenarnya negara plg ramai penghidap obesiti. sekali lagi.PALING RAMAI. dan semlm jamie ni pegi kat negeri south virginia, yakni negeri PLG X SIHAT kat sana. mmg kat sana ramai org yg berbadan BESAR,(obes la tu),disebabkan tabiat pemakanan yg salah.


haha. jamie ni sbenarnya sorg chef yg memperjuangkan SERVING FRESH FOOD.dia sgt anti mknn segera dan mknn ringan. org amerika ni kebanyakannya suka mkn mknn ringan dan segera. alasan- mudah dan cepat disediakan. sbb tu diorg obes.



tapi org kat sane x brape suka perjuangannya di sana. yelah. org england dtg ke amerika dan suka2 nak ubah tabiat diorg yg dah lame*kot. mmg la org x sng hati kan. walaupon perkara tu utk kebaikan. alah. same jugak kalau kita pon, org luar dtg tbe2 nak ubah apa yg kita selalu amal. mmg susah kan nak trima.. melainkan kita ambek masa pikir dan renungkan kesan dia dlm jangka masa yg pnjng. :P



papepon,aku respect la jamie oliver ni,sbb dia nak org mkn secara sihat. dan ajar kita guna bhn2 yg segar,bukan READY-TO-SERVE food.





ok.itu je.kalo ade mase,tonton la rancangan tu. :)

No comments:

Post a Comment